Mijn missie: waarde voor bedrijf én klant creëren door merken weer een ziel te geven.

“Advertising is the price you pay for having an unremarkable product or service” zei Jeff Bezos van Amazon.com ooit.

Je kan dus maar beter opmerkelijk zijn dan zoeken naar een nog grotere zak geld… Wekelijks vallen ze me weer op: bedrijven die vastzitten in een neerwaartse spiraal en het verschil niet meer maken. Omzetten en winstmarges dalen. Nog meer prijspromoties als reflex, vooral ook omdat er geen andere opties lijken te zijn omdat de onderscheidende waarde allang is vervaagd. De ruimte om te innoveren wordt nog verder beperkt en de CFO trekt steeds meer aan de touwtjes… Eerst maar eens overleven. Een doodlopende weg is het, dat voel je. Hoe lang kunnen we dezelfde citroen nog leeg blijven knijpen?

Zelf geboren in een klassiek middenstandsgezin waar het ’s avonds aan tafel veelal ging over wat de klanten van die dag bezig hield en wat ze kochten, verbaast het me al ruim 25 jaar dat vier op de vijf bedrijven niet doorhebben dat ze alleen maar over zichzelf en hun aanbod praten en niet vanuit de waarde voor de degene die hun salarissen betaalt. Tunnelvisie maakt dat het moeilijk is het perspectief van de klant echt leidend te maken.

Je zou toch denken dat dit inside-out denken anno nu een enorme open deur is en we hier ondertussen wel overheen gegroeid zijn… Maar niets is minder waar. Deze observatie – noem het gerust een irritatie – heeft mijzelf in 2007 doen besluiten me erop te richten bedrijven te helpen dit om te draaien. Zodat ze het licht weer gaan zien, zin en lef krijgen om keuzes te maken en het er weer leuker is voor de medewerkers om er te werken. Want dat laatste, de spirit en de ziel terugbrengen, komt helaas vaak pas als laatste in beeld en is hetgeen klanten als eerste voelen.

De winnaars van nu hebben daadwerkelijk betekenis voor hun klanten. Ze helpen ze écht aan een leuker, gezonder, spannender, makkelijker of spiritueler leven. Succesvolle merken verkopen geen ‘product’, maar snappen wat de job-to-be-done van de klant is en verdiepen zich hier grondig in. Om vanuit dat inzicht services aan producten toe te voegen die waarde en betekenis opleveren. En je hoeft zelf echt geen Rituals, Nike, IKEA, Tony Chocolonely, Apple, Bever of FitBit te zijn om dit te kunnen (om enkele van m’n favoriete voorbeelden maar eens te noemen).

Merken transformeren om weer betekenis te krijgen voor het leven van hun klanten en hun medewerkers, zodat bedrijven commercieel succesvoller zijn. Dat is de betekenis van mijn werk waar ik elke dag opnieuw met frisse energie voor ga.

Wat me hierbij helpt:

  • Sinds november 2012 gecertificeerd Register Marketeer, het predikaat van het Europese kwaliteitskeurmerk voor marketingstrategen.
  • Genomineerd Marketeer of the Year 2021 (in 2017 werd ik vierde, in 2020 stond ik 53e in de top-100.
  • Voorzitter en mede-oprichter van de leukste marketingvereniging van het land, MarketingMinds.
  • Associate partner bij hét adviesbureau van Nederland op het gebied van emotionele klantbeleving en Customer Experience Management: Altuition.
  • Kerndocent en mede-ontwikkelaar van de post-master opleiding Strategisch Brandmanagement verbonden aan Beeckestijn Business School.
  • Workshops over positioneren en de branded customer journey. De masterclass Succesvol Merkpositioneren behoort met een gemiddelde beoordeling van 8,3 al enkele jaren tot de beste NIMA-bijeenkomsten.
  • Regelmatig deel ik mijn visie op een podium tijdens een seminar of congres. Tijden de NIMA Marketing Week 2020 gaf ik deze presentatie van drie kwartier.